Πρόκειται κυριολεκτικά για δύο από τους κορυφαίους «επενδυτές» στον κλάδο της «βαριάς εστίασης». Των εστιατορίων δηλαδή αιχμής, που θέλουν να καταλάβουν χώρο σε μια συγκυρία που πολλά αλλάζουν και που η Ελλάδα περνάει σε νέα φάση.

Τα αδέλφια Γιώργος και Κώστας Τσιλιγκίρης, οι ιδιοκτήτες του διάσημου Τηλέμαχου της Κηφισιάς, αποφάσισαν σε καιρούς δύσκολους, σε μια φάση μνημονιακή να τοποθετήσουν χρήματα στο αύριο. Με δύο επενδύσεις που συζητήθηκαν, το Souvlaki Bar Zeibekiko στην Κάτω Κηφισιά και με μια μεγάλη τοποθέτηση στο κέντρο της Αθήνας, το δεύτερο μαγαζί «Τηλέμαχος» τα δύο δημιουργικά αδέλφια περισσότερο έδρασαν ως επενδυτές παρά ως εστιάτορες. Πιο πολύ «μύρισαν» το κλίμα και την εποχή που έρχεται παρά έκαναν μια επιλογή άμεση. «Αυτό που αναλύσαμε κυρίως με την επένδυση μας στο κέντρο της Αθήνας ήταν η επαγγελματική προοπτική που ψάχναμε λόγω της τόνωσης του τουρισμού. Δεν μπορούσαμε να βλέπουμε την τάση ανόδου και να μένουμε αμέτοχοι», αναφέρει ο Γιώργος Τσιλιγκίρης. Ένας άνθρωπος που πρώτος τοποθέτησε το μάρκετινγκ στην κρεατοφαγία, αξιοποιώντας δύο παραμέτρους. Την οικογενειακή του κληρονομιά ως τρίτης γενιάς επιχειρηματίας στην εστίαση και τις σπουδές του στη διαφήμιση.

Μέσα στο ιδιαίτερο και σύνθετο σκηνικό της πόλωσης του δημοψηφίσματος του 2015, ο Γιώργος Τσιλιγκίρης πήρε αποφάσεις που τότε φάνταζαν τρελές, σήμερα, όμως, δικαιώνονται. «Διαπιστώσαμε πως στο κέντρο της πόλης, στην καρδιά της πρωτεύουσας της χώρας, υπήρχαν μόνο μπαρ και καφέ. Δεν είχε υπάρξει σοβαρή επένδυση στην εστίαση ποιότητας. Με μια τοποθέτηση άνω του 1 εκατ. ευρώ, πήραμε το παλιό κτήριο του Απότσου, το παλιό Celier και του δώσαμε την εικόνα που ζητά μια μεγάλη πόλη όπως η Αθήνα. Μιλάμε για μια επένδυση που απασχολεί αυτή τη στιγμή 26 άτομα, με παράλληλες συνεργασίες και πολλούς ακόμα προμηθευτές. Ταυτόχρονα, όμως, δίνουμε μια σημαντική εναλλακτική στους ξένους τουρίστες που μένουν στο κέντρο και μέχρι σήμερα δεν είχαν μια σοβαρή επιλογή στην κρεατοφαγία» λέει ο businessman. Και συμπληρώνει: «Για να κατανοήσετε το πλαίσιο αυτής της επιλογής ένα θα σας πω. Υπήρξαμε η πρώτη κυριολεκτικά επένδυση στην Αθήνα μετά ακριβώς από το δημοψήφισμα. Όλοι μας έλεγαν τότε τρελούς. Τώρα όμως δικαιωνόμαστε».

Η δυναμική του κέντρου
Ο ίδιος θεωρεί πως το κέντρο της Αθήνας νομοτελειακά κρύβει επιχειρηματική δύναμη και σημαντικές ευκαιρίες. «Είμαστε η μοναδική χώρα στην οποία τα προάστια είναι ακριβότερα από το κέντρο. Να κρατήσετε, όμως, αυτό που σας λέω: Ήδη στην Αθήνα συντελείται μια θετική επανάσταση. Τα πράγματα αλλάζουν και το κέντρο θα αποκτήσει μεγάλη αξία. Η Αθήνα θα γίνει Βαρκελώνη»! Η διαπίστωσή του αυτή εδράζεται στο γεγονός πως οι μισοί και πλέον πελάτες του σε καθημερινή βάση -κι όχι πλέον μόνο τους θερινούς μήνες- είναι ξένοι. «Το βλέπω από τα νούμερα. Την πρωτεύουσα πλέον την επισκέπτονται πολλοί ακόμα και τον χειμώνα. Ο τουρισμός είναι αυξητικός και παρασύρει την τοπική αθηναϊκή οικονομία. Αν θέλουμε, λοιπόν, να είμαστε σοβαροί οφείλουμε να χτίσουμε εστίαση γιατί πολλοί, παράλληλα με τον Παρθενώνα, έρχονται και για τη γαστρονομία μας». Οι αδελφοί Τσιλιγκίρη πιστεύουν πως μέσα σε ένα διάστημα 2 ½ ετών θα έχουν αποσβέσει την επένδυση που έκαναν στην Αθήνα, ενώ ήδη και η έτερη τοποθέτηση τους στην Κάτω Κηφισιά με το Zeibekiko πηγαίνει εξαιρετικά. Παράλληλα έχουν τα μάτια, όμως, και εκτός συνόρων θεωρώντας πως η ελληνική κρεατοφαγία έχει μεγάλες δυνατότητες και έξω. «Ελληνικούς μεζέδες, όπως το κοκορέτσι, τα παϊδάκια, το κλέφτικο και άλλα τα υποστηρίζω πάρα πολύ. Η μαγειρίτσα ή το φρικασέ είναι πατέντες της χώρας μας. Είμαι φανατικός με την ελληνική γεύση και πιστεύω πως κάνουμε τη διαφορά. Για ποιο λόγο να μην κάνουμε όλα τα παραπάνω ένα διατροφικό brand σε διεθνές επίπεδο;» διερωτάται.

Ο ίδιος δηλώνει οικονομικά αισιόδοξος πως η χώρα θα γυρίσει, «όχι τρελά αλλά σταδιακά». «Βλέπω πως εσχάτως και επειδή επικράτησε μια πολιτική σχετική ηρεμία, έχουμε αρχίσει στα μαγαζιά μας και βλέπουμε ξανά τον μέσο πελάτη. Δεν πρόκειται φυσικά για κάποια τεράστια επιτυχία, αν αναλογιστούμε πως πήγε η χώρα στην περίοδο του δημοψηφίσματος και των capital controls και πως θα μπορούσαμε να είχαμε βγει εκτός μνημονίων μερικά χρόνια πριν. Όμως νομίζω πως περνάμε σε νέα φάση. Στην κρίση όλοι προσπαθήσαμε να επιβιώσουμε. Το οδυνηρό είναι πως στον κλάδο μας έπεσε η ποιότητα. Πήγε στα Τάρταρα. Σε ό,τι αφορά το κέντρο της Αθήνας ήδη βλέπω διαφορά από το 2015. Θα ήμασταν ακόμα πιο γρήγορα εκτός της κρίσης αν δεν είχαμε το δημοψήφισμα και αυτό το πισωγύρισμα. Όμως λόγω του τουρισμού πιστεύω πως μπορούμε να είμαστε πιο αισιόδοξοι».

Τρίτη γενιά επιχειρηματιών της εστίασης, τα δύο αδέλφια Τσιλιγκίρη κουβαλούν μια κληρονομιά που ξεκίνησε από τον Μεσοπόλεμο. «Τότε ο παππούς μας είχε μια μπακαλοταβέρνα που κινούνταν στο γνωστό ελληνικό μοτίβο. Πουλούσε μεζέδες στη λογική κρασί, τσίπουρο και…ρέγγα. Ο πατέρας μας συνέχισε. Προσωπικά σπούδασα διαφήμιση και μάρκετινγκ, έναν κλάδο που ακόμα και σήμερα μου αρέσει να παρακολουθώ και να τον τοποθετώ στο δικό μου business. Όμως ταυτόχρονα είχα μεγάλη αγάπη για τα κρασιά και τα κρέατα. Κάπως έτσι κι επειδή προσωπικά είμαι σύνθετος και δύσκολος στη δουλειά άνθρωπος, όταν ο πατέρας μου μου πρότεινε να αναλάβω το μαγαζί μαζί με τον αδελφό μου, του είπα «ή φεύγεις ή φεύγω». Τελικά έγινε το πρώτο, με αποτέλεσμα να προχωρήσω σε μια σειρά επιθετικών αλλαγών όπως εγώ τις ήθελα. Φορτώθηκα με δάνεια, αλλάξαμε το μαγαζί και από το 1997 που αναλάβαμε, μέσα σε ένα μήνα ο Τηλέμαχος στην Κάτω Κηφισιά ήταν sold out. Τολμώ να πω πως στην περίπτωση μου το ότι υπήρξα ατίθασο νιάτο μου βγήκε σε καλό» αναφέρει γελώντας.

Δημοφιλή στο Protothema.gr

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Μαθετε πρωτοι τα μυστικα του olivemagazine.gr