Ήρθε η ώρα να αφήσουμε στην άκρη τα «κουζινικά» και να παίξουμε με τα παιδιά μας στην αληθινή κουζίνα. Μια υπέροχη δημιουργική διαδικασία που μόνο καλό θα τους κάνει!

Μέσα από τη μαγειρική τα παιδιά αναλαμβάνουν ευθύνες, μαθαίνουν να μετρούν και να υπολογίζουν (άριστοι στα Μαθηματικά), μαθαίνουν έννοιες όπως η μάζα και ο όγκος (άριστοι στη Φυσική), ανακαλύπτουν τα τρόφιμα, τα χρώματα, τις γεύσεις και τις μυρωδιές και τελικά αποκτούν μια πολύ σωστή σχέση με το φαγητό που βλέπουν στο πιάτο τους. Κι όλα αυτά μαζί με τη χαρά και την ικανοποίηση της άμεσης δημιουργίας.

Ας δούμε λοιπόν πώς μπορούμε να κάνουμε τη μαγειρική παιχνίδι και να γεμίσουμε τα παιδιά με γνώσεις, εμπειρίες και υπέροχες αναμνήσεις.

Ο μάγος χρόνος
Αν θέλουμε να μαγειρέψουμε με τα παιδιά, δύο πράματα χρειάζεται να έχουμε: καλή διάθεση και χρόνο. «Τι να κάνουμε σήμερα το απόγευμα; Θέλεις να φτιάξουμε ένα κέικ;». Σίγουρα προτιμότερο από το να κολλήσει μπροστά σε μια οθόνη. Τα παιδιά θα το φάνε το κέικ με ακόμη μεγαλύτερη λαχτάρα στο διάλειμμα του σχολείου, αφού θα το έχουν φτιάξει με τα χεράκια τους. Πόση υπερηφάνεια!

Ο χρόνος είναι σημαντικός γιατί αν είμαστε πιεσμένοι κι έχουμε άλλες δουλειές, τα παιδιά με τις υπερευαίσθητες κεραίες τους, θα το αντιληφθούν, θα δημιουργηθεί εκνευρισμός και από «μαγευτική εμπειρία» θα μεταμορφωθεί σε κάτι άλλο… Ας χαλαρώσουμε κι ας το διασκεδάσουμε. Τα παιδιά, με τη φυσική περιέργεια που τα διακρίνει, θα κάνουν πολλές ερωτήσεις κι εμείς θα αναλάβουμε να τους εξηγήσουμε τα υλικά, τις υφές, την προετοιμασία, τα βήματα της συνταγής.

Η συμμετοχή είναι το παν
Αν θέλουμε τα παιδιά να δουν την μαγειρική σαν το πιο διασκεδαστικό παιχνίδι, ένας είναι ο τρόπος: να σηκώσουν τα μανίκια, να πλύνουν τα χέρια τους και να ξεκινήσουν! Αν δεν τους αναθέσουμε αρμοδιότητες, θα βαρεθούν πολύ γρήγορα.

Τους δίνουμε λοιπόν μια ποδιά, τους ονομάζουμε «βοηθούς σεφ» και τους λέμε ακριβώς τι πρέπει να κάνουν. Είναι εκπληκτικό το πόσο υπάκουα και συνεργάσιμα μπορούν να γίνουν τα παιδιά όταν τους δίνουμε σαφείς οδηγίες για το τι πρέπει να κάνουν. Μπορούμε να τους ζητήσουμε να συγκεντρώσουν τα υλικά, να βγάλουν τα λαχανικά από το ψυγείο, να πλύνουν τις ντομάτες, και σίγουρα τα αφήνουμε να βουτήξουν τα χέρια τους στο αλεύρι, να ζυμώσουν τη ζύμη, να πλάσουν τα μπισκότα. Είναι πολύ διασκεδαστικό!

Αν είναι σε κατάλληλη ηλικία τους αναθέτουμε το ζύγισμα των υλικών ή ακόμη και το κόψιμο τω λαχανικών ή το τρίψιμο του τυριού. Θα νιώσουν ξαφνικά πιο μεγάλα και πιο υπεύθυνα.

Την πρώτη φορά θα είναι λίγο δύσκολο και θα πάρει περισσότερο χρόνο, τα παιδιά όμως μαθαίνουν πολύ γρήγορα. Μετά από λίγο καιρό θα έχουμε έναν έμπειρο «βοηθό» στην κουζίνα μας.

Μια δοκιμή θα σε πείσει
Δεν υπάρχει μαγειρική χωρίς δοκιμή. Αφήνουμε τα παιδιά να δοκιμάσουν τα υλικά και δημιουργούμε εμπειρίες «γευσιγνωσίας». Μέσα από τις δοκιμές θα μάθουν τις γεύσεις, θα ξεχωρίσουν τις υφές, θα μυρίσουν τα μπαχαρικά και θα φτερνιστούν, θα γνωρίσουν την τροφή με όλες τους τις αισθήσεις.

Ένα ωμό καρότο δεν είναι το ίδιο με ένα βρασμένο, η πάπρικα δεν είναι ίδια με τον κουρκουμά, η κανέλα έχει πιο γλυκό άρωμα από το πιπέρι και η καυτερή μουστάρδα είναι διαφορετική από την απαλή. Πολύ σύντομα θα είναι σε θέση να αναγνωρίζουν και να ξεχωρίζουν μόνα τους γεύσεις και θα έχουν και τις δικές τους προτιμήσεις. Η γεύση είναι θέμα εκπαίδευσης, οι προτιμήσεις διαμορφώνονται μέσα από τις δοκιμές και ποτέ δεν είναι πολύ νωρίς για να ξεκινήσει κάποιος.

Ένα μικρός σεφ
Αν το παιδί αποφασίσει να φτιάξει μόνο του κέικ ή κρέπες, μπορούμε να καθίσουμε στην άκρωη και να το αφήσουμε να δημιουργήσει. Θα διαβάσει προσεκτικά τη συνταγή, θα ακολουθήσει όλα τα βήματα κι αμείς απλώς θα επιβλέπουμε. Κι αν κάτι λάθος, δεν πειράζει. Δεν είναι πάντα εύκολο να σπάσεις ένα αυγό, ούτε να ανακατέψεις ένα μείγμα χωρίς να γεμίσει σκόνες ο πάγκος, Και για μας δεν ήταν εύκολο την πρώτη φορά. Εμείς ως «υπεύθυνοι σεφ» θα κατευθύνουμε με αγάπη και χαμόγελο. Και τα παιδιά θα το μάθουν και την επόμενη φορά θα το κάνουν πιο σωστά. Κάθε παιδί θα αισθανθεί ικανοποίηση που θα τα έχει καταφέρει να φτιάξει κάτι μόνο του!

Ώρα για καθαριότητα
Όπως μάθαμε τα παιδιά να μαζεύουν τα παιχνίδια τους και να τακτοποιούν το δωμάτιό τους μετά το παιχνίδι, έτσι θα τα μάθουμε να μαζεύουν την κουζίνα μετά το μαγείρεμα. Απλό δεν είναι; Τις πρώτες φορές όλα θα μοιάζουν χάλια, ο πάγκος, το τραπέζι, ο νεροχύτης, ακόμη και το πάτωμα. Δεν χρειάζεται πανικός, είναι ώρα για παιχνίδι, θυμάστε; Όταν τελειώσει διαδικασία θα καθαρίσουμε. Κι αυτό μέσα στο παιχνίδι είναι!

Μια από τις υποχρεώσεις του «βοηθού σεφ» είναι να μαζεύει τον πάγκο, να βάζει τα υλικά στη θέση τους, να πηγαίνει τα σκεύη στο νεροχύτη, να σκουπίζει το τραπέζι και να αφήνει την κουζίνα καθαρή και περιποιημένη. Το καθάρισμα είναι μέρος της διαδικασίας: συγκέντρωση υλικών-μαγείρεμα-καθάρισμα. Εμείς θα τους δείξουμε τον τρόπο και τα παιδιά θα την βρουν την άκρη.

Για το καλό του πλανήτη
Το παιχνίδι της μαγειρικής είναι και ένας πολύ πρακτικός και άμεσος τρόπος να δώσουμε στο παιδί να καταλάβει πόσο σημαντικές αξίες είναι σεβασμός προς την φύση και το περιβάλλον. Σεβόμαστε την τροφή που τρώμε, μειώνουμε τη σπατάλη, ακολουθούμε την εποχικότητα των υλικών, ανακυκλώνουμε τις συσκευασίες –κι αν έχουμε κήπο κάνουμε κομποστοποίηση. Για παράδειγμα οι φλούδες από τα φρούτα και τα τσόφλια των αυγών μπορούν να κομποστοποιηθούν και να γίνουν λίπασμα για τον κήπο.

Φοράμε τις ποδιές μας, πλένουμε τα χέρια μας και μπαίνουμε στην κουζίνα με τα παιδιά. Καλή διασκέδαση!

Δείτε επίσης:
Πώς να οργανώσετε το τέλειο μπάρμπεκιου για παιδιά

Το ιδανικό πρωινό για παιδιά

Οι 10 καλύτερες συνταγές για παιδικό πάρτι