Από τον Γιάννη Χρύσου, Κλινικό Διαιτολόγο & Διατροφολόγο

Το φυστικοβούτυρο προέρχεται από την άλεση φυστικιών και έτσι, διατηρεί το σύνολο των θρεπτικών συστατικών τους. Στη χώρα μας, το φυστικοβούτυρο είναι γνωστό περισσότερο ως ένα τρόφιμο που προσφέρει απόλαυση, μέσα από την πλούσια γεύση του.

Σύμφωνα, όμως, με ερευνητές του τμήματος Διατροφής της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Harvard University, το φυστικοβούτυρο δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από άλλα «βούτυρα» από ξηρούς καρπούς που θεωρούνται πιο υγιεινά. Νεότερα δεδομένα αποδεικνύουν ότι μπορεί να συμβάλλει στην προαγωγή της υγείας και την ενίσχυση της θρέψης του οργανισμού μας και επομένως, είναι καλό να αποτελεί μέρος του τακτικού διαιτολογίου μας.

Ας δούμε κάποια από τα σημαντικότερα οφέλη του φυστικοβούτυρου στη διατροφή μας:
Προσφέρει ενέργεια και συμβάλλει στην αντιμετώπιση της κόπωσης. Το φυστικοβούτυρο αποτελεί πηγή νιασίνης και βιταμίνης Β6. Η επαρκής καθημερινή πρόσληψη των βιταμινών αυτών – σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή επιτροπή ασφάλειας τροφίμων (EFSA) – εξυπηρετεί τη φυσιολογική παραγωγή ενέργειας, ενώ παράλληλα συμβάλλει στην αντιμετώπιση της κόπωσης.

Ενισχύει τη μνήμη και τις γνωσιακές ικανότητες και βελτιώνει την απόκριση στο στρες. Η υψηλή περιεκτικότητα του φυστικοβούτυρου σε πολυφαινόλες, μαγνήσιο και βραχείας αλύσου λιπαρών οξέων έχει αποδειχθεί ότι μπορεί να ενισχύσει την ικανότητα μακρόχρονης μνήμης. Μάλιστα, μελέτη που δημοσιεύθηκε το προηγούμενο έτος απέδειξε ότι η κατανάλωση φυστικιών και φυστικοβούτυρου από υγιείς ενήλικες κατάφερε να βελτιώσει τη μνήμη αλλά και την απόκρισή τους στο στρες.

Συμβάλλει στη βελτίωση του μεταβολισμού των λιπιδίων και τη μείωση των τριγλυκεριδίων. Μετανάλυση που δημοσιεύθηκε τον Απρίλιο του 2022, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η καθημερινή κατανάλωση 25 γραμμαρίων φυστικιών ή 32 γραμμαρίων φυστικοβούτυρου οδήγησε στη μείωση της χοληστερόλης και των τριγλυκεριδίων.

Συμβάλλει στην καλύτερη λειτουργία και ανάπτυξη του μυϊκού ιστού. Το φυστίκι και τα προϊόντα που προέρχονται από αυτό, αποτελούν πολύ καλή πηγή φυτικών πρωτεϊνών και μαγνησίου, συστατικά που συμβάλλουν στη διατήρηση και ανάπτυξη των μυών αλλά και στην καλύτερη μυϊκή λειτουργία.

Βοηθά στην προσπάθεια μείωσης του βάρους. Η μεγάλη περιεκτικότητα του φυστικιού σε πρωτεΐνη και φυτικές ίνες, προσφέρει κορεσμό, συμβάλλοντας σε μια πιο συστηματική κατανάλωση τροφής, χωρίς υπερβολές. Επίσης, σε μελέτη που έχει δημοσιευθεί στο International Journal of Obesity, αναφέρεται ότι η καθημερινή κατανάλωση φυστικιών μπορεί να αυξήσει το μεταβολικό ρυθμό του οργανισμού.

Συμβάλλει στην αντιμετώπιση του στρες. Αυτή η δράση του φυστικοβούτυρου οφείλεται σε ένα συστατικό των φυστικιών, την β-σιτοστερόλη, η οποία (όπως κατέδειξε μελέτη που έγινε σε αθλητές) ομαλοποιεί τα επίπεδα της κορτιζόλης όταν έχουμε στρες.

Μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης σακχαρώδους διαβήτη. Σύμφωνα με δημοσίευση στο Journal of American Medical Association, η κατανάλωση 30γρ. φυστικιών ή 1 κουταλιάς της σούπας φυστικοβούτυρο, 5 ημέρες την εβδομάδα, μείωσε τον κίνδυνο εμφάνισης σακχαρώδους διαβήτη κατά 20%.

Μπορεί να βελτιώσει την ποιότητα του ύπνου. Μόλις 2 κουταλιές φυστικοβούτυρο περιέχουν 74mg τρυπτοφάνης, ενός αμινοξέος που αποτελεί πρόδρομη ουσία της σεροτονίνης και μελατονίνης, ορμονών που παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ποιότητα του ύπνου.

Φυσικά, όπως όλα τα τρόφιμα, έτσι και το φυστικοβούτυρο χρειάζεται μέτρο. Σίγουρα η πλούσια και γλυκιά γεύση του μπορεί να μας οδηγήσει στην υπερβολή, αλλά καλό θα είναι να διατηρούμε μια συγκεκριμένη ποσότητα ημερήσιας κατανάλωσης, που θα μας προσφέρει τα απαραίτητα στοιχεία για την καλή λειτουργία του οργανισμού μας, ενώ παράλληλα, θα διατηρήσει σε σταθερά επίπεδα το σωματικό μας βάρος.

Το άρθρο της εβδομάδας