Λένε ότι το πρωινό είναι το πιο σημαντικό γεύμα της ημέρας, όμως πρέπει να είναι και το μεγαλύτερο; Θα έχετε ακούσει ότι το να ακολουθείς το παλιό ρητό που λέει: «να τρως πρωινό σαν βασιλιάς, να γευματίζεις σαν πρίγκηπας και να δειπνείς σαν ζητιάνος» μπορεί να είναι το κλειδί για την απώλεια βάρους. Κι ενώ κι εμείς είμαστε υποστηρικτές του υγιεινού πρωινού, οι επιστημονικές οδηγίες για το πώς να δομούμε τα γεύματά μας δεν είναι τόσο απλές. Γι’ αυτό και μια ομάδα ερευνητών προσπάθησε να διαπιστώσει ποια είναι η επίδραση -αν υπάρχει- στον μεταβολισμό μας, του να τον φορτώνουμε προκαταβολικά με θερμίδες.

«Υπάρχουν πολλοί μύθοι σχετικά με την ώρα που τρώμε και πώς μπορεί να επηρεάσει είτε το σωματικό μας βάρος, είτε την υγεία μας», είπε σε μια συνέντευξη τύπου η επικεφαλής της έρευνας Αλεξάνδρα Τζόνστοουν, Ph.D., Rnutr, συμπληρώνοντας: «Εμείς στον τομέα της διατροφής, αναρωτιόμαστε πώς αυτό θα μπορούσε να συμβεί και πού θα πήγαινε αυτή η ενέργεια. Οπότε αποφασίσαμε να δούμε από πιο κοντά πώς η ώρα της ημέρας αλληλεπιδρά με τον μεταβολισμό μας».

Η μελέτη ανάλυσε δεδομένα από 30 υγιή άτομα (16 άνδρες και 14 γυναίκες), τα οποία ήταν υπέρβαρα ή παχύσαρκα. Σε κάθε συμμετέχοντα ανατέθηκε με τυχαίο τρόπο είτε να φορτώνει τον οργανισμό του με θερμίδες στο πρωινό, είτε να παίρνει τις περισσότερες θερμίδες του στο βραδινό γεύμα, για τέσσερις εβδομάδες. Τα γεύματα ήταν στάνταρ, με τις ίδιες ακριβώς θερμίδες, ισορροπημένες σε 30% πρωτεΐνη, 35% υδατάνθρακες και 35% λίπος.

Σε αυτό το χρονικό διάστημα των τεσσάρων εβδομάδων, οι ερευνητές μέτρησαν τη μεταβολική συμπεριφορά των συμμετεχόντων μετρώντας τις ενεργειακές δαπάνες και τη συνολική απώλεια βάρους. Τα άτομα, ανεξάρτητα από το πρόγραμμα διατροφής που ακολουθούσαν, έχασαν κατά μέσο όρο 7 κιλά κατά τη διάρκεια της μελέτης. Η ειδοποιός διαφορά μεταξύ των δύο ομάδων προέκυψε όταν ερευνήθηκε ο έλεγχος της όρεξής τους. Εκείνοι που έτρωγαν μεγαλύτερο πρωινό ανέφεραν ότι η όρεξή τους ήταν καλύτερα ελεγχόμενη τις ημέρες που έτρωγαν μεγαλύτερο πρωινό και ότι ένιωθαν κορεσμένοι όλη την υπόλοιπη ημέρα. Αυτό το συμπέρασμα θα μπορούσε να είναι αρκετά χρήσιμο σε συνθήκες πραγματικής ζωής και όχι στα πλαίσια μιας έρευνας. Προφανώς οι ερευνητές θα διευρύνουν τη μελέτη τους γιατί η συγκεκριμένη αφορούσε μόνο 30 άτομα. Ωστόσο, το συμπέρασμα είναι ότι όσον αφορά στον χρόνο που τρώμε και στην αντίστοιχη απώλεια βάρους, δεν είναι πιθανό να υπάρξει μια δίαιτα αδυνατίσματος που να κάνει για όλους.

Συμπέρασμα; Νέα έρευνα που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Cell Metabolism έδειξε ότι το να φορτώνουμε τον μεταβολισμό μας με πολλές θερμίδες από το πρωί δεν τον επηρεάζει, παρά τα όσα λέγονταν στο παρελθόν. Ωστόσο, όσοι έπαιρναν ένα καλό πρωινό, ακολουθούμενο από ένα μικρότερο γεύμα και δείπνο, ανέφεραν ότι ένιωθαν πιο χορτάτοι κατά τη διάρκεια της ημέρας. Γεγονός είναι, βέβαια, ότι στο τέλος και οι 30 συμμετέχοντες έχασαν παρόμοιες ποσότητες κιλών ανεξάρτητα από τη δομή των γευμάτων τους. Παρόλα αυτά, ένα υγιεινό πρωινό είναι ένα κρίσιμο σημείο της ημέρας, ανεξάρτητα από το πόσες από τις ημερήσιες θερμίδες σας περιλαμβάνει. Αν θέλετε να χάσετε βάρος, υπάρχουν ορισμένες επιλογές πρωινού όπως η βρώμη, που είναι πάντα μια καλή ιδέα και είναι από τις πρώτες επιλογές μας. Άλλες, μπορεί να είναι μια απλή ομελέτα ή απλές τηγανίτες με μέλι, προτάσεις που θα μας κάνουν να αντεπεξέλθουμε κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Το άρθρο της εβδομάδας