Η μυθολογία συναντά την παράδοση και αυτή με τη σειρά της την εμπειρία, ενώ οι πανάρχαιοι θρύλοι ανταγωνίζονται με την υψηλή ποιότητα στο υπερσύγχρονο οινοποιείο Semeli στη Νεμέα. Εκεί όπου η διαδρομή από το κόψιμο των σταφυλιών έως την οινοποίηση ξεδιπλώνει γενναιόδωρα μια τελετή μυσταγωγίας σε αρώματα και γεύσεις.

Semeli__124

Από το Ασύρτικο της Σαντορίνης μέχρι το αρωματικό Μοσχοφίλερο της Πελοποννήσου και τη Μαλαγουζιά της Στερεάς Ελλάδας, τα ελληνικά λευκά κρασιά αναδεικνύονται διεθνώς, σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα της «Wall Street Journal» ως κρασιά ζωντανά, δυναμικά και με πολύ καλή σχέση ποιότητας – τιμής. Ανάμεσα στα 5 καλύτερα και πιο οικονομικά κρασιά Αμερικανοί σομελιέ και οινόφιλοι ξεχώρισαν το Μοσχοφίλερο Νασιάκος της εταιρείας Σεμέλη. Την ίδια στιγμή το έγκυρο περιοδικό «Decanter» κατέταξε το λευκό Γιορτή της ίδιας εταιρείας και ποικιλίας ως ένα λευκό κρασί που πρέπει κανείς να δοκιμάσει («must-try white»), αναγνωρίζοντας σε αυτό τόσο την προσιτή τιμή του όσο και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του: έντονα αρώματα, ισορροπημένη γεύση και μακρά επίγευση. Ο κατάλογος με τις διακρίσεις των κρασιών Σεμέλη σε διεθνείς διαγωνισμούς και οινογνωστικά φόρουμ είναι μακρύς. Ο Δημήτρης Κουνελάκης, πρόεδρος του Δ.Σ. της εταιρείας εξηγεί: «Εχουμε πάρει χρυσά βραβεία στο Παρίσι, στον διεθνή διαγωνισμό Challenge International du Vin για περισσότερες από μια ετικέτες μας, για τα Μαντινεία και Ορεινός Ηλιος λευκός του 2012, που ήταν τα μόνα ελληνικά κρασιά που απέσπασαν τέτοια διάκριση. Η Μαντινεία του 2009 επίσης χαρακτηρίστηκε ως το καλύτερο λευκό ελληνικό κρασί στον διαγωνισμό International Wine Challenge στο Λονδίνο. Επιπλέον, οι δημοσιογράφοι που γράφουν για οίνους στις μεγαλύτερες εφημερίδες των ΗΠΑ χαρακτήρισαν τη Μαντινεία του 2012 ως ένα από τα 10 καλύτερα κρασιά απ’ όλο τον κόσμο που κυκλοφορούν στις Ηνωμένες Πολιτείες».

6-Semeli__182

Τον τελευταίο καιρό πάντως υπάρχει μια γενικευμένη τάση προβολής των ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό, όπως φαίνεται και από τα ελληνικά εστιατόρια και deli-shops, που ανοίγουν σε μητροπόλεις του κόσμου, όπως στο Λονδίνο («The Greek Larder», «OPSO», «Isle of Olive», ενώ ετοιμάζονται να ανοίξουν τα «Milos» και «Kiku»). Παρ’ όλα αυτά, ο κ. Κουνελάκης επισημαίνει ότι ως χώρα δεν έχουμε κάνει καμία σημαντική προσπάθεια για τη δημιουργία brand των ελληνικών κρασιών σε αντίθεση με άλλες ανταγωνιστικές χώρες: Συχνά οι συνομιλητές μας στο εξωτερικό διατυπώνουν την απορία: “Παράγει η Ελλάδα κι άλλα κρασιά εκτός από ρετσίνα;”. Δεν θα ξεχάσω ποτέ μια κυρία στο Μόντρεαλ του Καναδά η οποία, όταν δοκίμασε μια δική μας παλαιωμένη Νεμέα με σκεπασμένη την ετικέτα, σχολίασε: “This is a fine wine from France!” (Αυτό είναι ένα ωραίο γαλλικό κρασί!)». Και συμπληρώνει: «Δεν έχω τίποτα με τη ρετσίνα. Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια υπάρχουν παραγωγοί που έφτιαξαν καλές ρετσίνες. Το θέμα, όμως, είναι ότι πλέον έχουμε πολύ καλά οινοποιεία και οινοποιούς και θαυμάσιες ποικιλίες, που θα μπορούσαν να κατακτήσουν τους ουρανίσκους των επισκεπτών μας σε συνδυασμό με την αυθεντική ελληνική κουζίνα. Πιστεύω ότι είναι μέγα λάθος των εμπλεκόμενων στον τουρισμό να μην προσφέρουν στους επισκέπτες μας επώνυμα ελληνικά κρασιά με τον σωστό τρόπο (θεμοκρασία, ποτήρια κ.λπ.). Το βασικό βέβαια είναι να γνωρίζουν (και να πιστεύουν) το προϊόν που προσφέρουν ώστε να γίνεται μέρος της εμπειρίας του ελληνικού καλοκαιριού», καταλήγει.

people

Ωστόσο, με συνεπή προσπάθεια ετών και με σύγχρονα εργαλεία marketing, η Σεμέλη έχει καταφέρει να εισχωρήσει σε σημαντικές αγορές (ΗΠΑ, Καναδάς, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία κ.α.). “Το σημαντικότερο είναι ότι όταν δοκιμάζουν τις ετικέτες μας τα σχόλια είναι πάρα πολύ θετικά”, αναφέρει ο κ. Κουνελάκης. Οι επόμενοι στόχοι της εταιρείας αφορούν στην προσπάθεια για κατάκτηση μεγαλύτερου μεριδίου στις αγορές των ΗΠΑ και του Καναδά, με στόχο στα επόμενα δύο χρόνια οι εξαγωγές να ισοδυναμούν με το 30% των πωλήσεων.

Semeli-Wine-Tasting1

Την τελευταία δεκαπενταετία η κουλτούρα του οίνου στην Ελλάδα αναπτύσσεται συνεχώς. Και δεν είναι μόνο η ποιότητα του κρασιού που αναβαθμίστηκε θεαματικά, αλλά μια σειρά παραγόντων που έδωσαν τεράστια ώθηση στον οινικό τομέα. Τα οινοποιεία μεγάλωσαν και έγιναν επισκέψιμα προς τους φίλους του κρασιού, οι οποίοι όχι μόνο πολλαπλασιάστηκαν αλλά άρχισαν να αναζητούν ειδικότερες γνώσεις σχετικά με το αντικείμενο. Τα wine bars και τα εστιατόρια που διοργανώνουν οινικές βραδιές επίσης έγιναν περισσότερα, με αποτέλεσμα η προσφορά γνώσης γύρω από το κρασί να γίνει πιο συστηματική και απαραίτητη. Αλλωστε, όπως αναφέρει σχετικά ο κ. Κουνελάκης, «είμαστε από τις λίγες χώρες στον κόσμο με τόσο μεγάλη παράδοση στην καλλιέργεια της αμπέλου και στην παραγωγή οίνων. Η νεότερη γενιά θέλει να μάθει περισσότερα για το επώνυμο κρασί και τα wine bars με τη συνήθως πλούσια λίστα και την αισθητική τους βοηθούν σε αυτή τη μύηση. Βέβαια σημαντική είναι και η συνεισφορά των εντύπων οινογαστρονομίας, των οποίων η ποιότητα είναι εξαιρετική». Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να γίνει ακόμα περισσότερη δουλειά στον τομέα του οινοτουρισμού: «Τα ταξιδιωτικά πρακτορεία και τα ξενοδοχεία θα πρέπει να περιλαμβάνουν τα οινοποιεία της περιοχής τους στα προγράμματα εκδρομών και οι τοπικοί δήμοι να φροντίσουν για τη σωστή σήμανση (και την καθαριότητα) των δρόμων που οδηγούν στα οινοποιεία», επισημαίνει ο κ. Κουνελάκης.

ampelia

Οριοθετημένη νομοθετικά ως αμπελουργική ζώνη της σύγχρονης εποχής, η Νεμέα αποτελεί το μεγαλύτερο υψίπεδο της κορινθιακής ενδοχώρας και είναι περιτριγυρισμένη από ψηλά βουνά που καταλήγουν σε πλαγιές κατάφυτες με αμπέλια. «Δεν είναι τυχαίο ότι η Νεμέα χαρακτηρίζεται Ιστορικό Οινοπέδιο και Μπορντό της Ελλάδος. Οι λόφοι, το έδαφος, η ηλιοφάνεια, το μικροκλίμα, όλα, μαζί με το μεράκι και τον μόχθο των καλλιεργητών και φυσικά τη σωρευμένη πείρα τόσων γενεών αμπελουργών και οινοποιών εξασφαλίζουν σημαντικά ποιοτικά χαρακτηριστικά στα κρασιά μας», συμπληρώνει ο πρόεδρος της Σεμέλης. Πόσο μάλλον όταν οι αμπελώνες και το οινοποιείο της εταιρείας βρίσκονται σε σημαντικό υψόμετρο που φτάνει περί τα 850 μέτρα. Στους αμπελώνες της Σεμέλης καλλιεργούνται αποκλειστικά ελληνικές ποικιλίες, όπως η ντόπια ποικιλία Αγιωργίτικο κάτω από αυστηρές προδιαγραφές και διαδικασίες. «Η καλλιέργεια των αμπελώνων μας είναι συμβατική και βασίζεται σε σύγχρονες μεθόδους, μέχρι του σημείου που δεν επηρεάζεται το ποιοτικό δυναμικό των σταφυλιών. Σημαντικές εργασίες, όπως το κλάδεμα και ο τρύγος γίνονται χειρωνακτικά, ακριβώς για να έχουμε τον απόλυτο έλεγχο της διαδικασίας και να μην υπάρξει καμιά αστοχία. Χρησιμοποιούμε μηχανήματα για εργασίες που γίνονται καλύτερα με μηχανικά μέσα, όπως π.χ. ψεκασμοί και κορφολόγημα και φυσικά επενδύουμε σε τέτοιο εξοπλισμό», μας ενημερώνει ο κ. Κουνελάκης και καταλήγει με μια ευχή: «Ονειρεύομαι στο μέλλον το ελληνικό κρασί να βρει τη θέση του στον παγκόσμιο οινικό χάρτη κερδίζοντας την προτίμηση των καταναλωτών με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του και συμβάλλοντας στη δημιουργία ενός ισχυρού ελληνικού brand».

semeli-7

Το portfolio των οίνων Σεμέλη
Το portfolio της εταιρείας περιλαμβάνει 11 ετικέτες οίνων και 1 απόσταγμα, το οποίο παράγεται από τρεις διαφορετικές ποικιλίες: Αγιωργίτικο, Μοσχοφίλερο και Ροδίτη. «Το κοινό χαρακτηριστικό όλων είναι η πολύ μεγάλη φροντίδα σε όλα τα στάδια παραγωγής, ξεκινώντας από το αμπέλι, και η άριστη σχέση ποιότητας – τιμής», αναφέρει ο Δημήτρης Κουνελάκης, ο οποίος δείχνει μια ιδιαίτερη προτίμηση στον ροζέ Ορεινό Ηλιο, που παράγεται από Αγιωργίτικο και συνοδεύει θαυμάσια όλα τα πιάτα του ελληνικού καλοκαιριού.

Untitled
Πρόσφατα η εταιρεία παρουσίασε μια νέα σειρά κρασιών, τα Untitled. «Με τα Untitled (Chardonnay, Sauvignon Blanc και ένα ροζέ τύπου Προβηγκίας) από σταφύλια που προέρχονται από αυστηρά επιλεγμένους αμπελώνες και μετά από χρόνια πειραματισμών προσφέρουμε τρεις νέες προτάσεις στους Ελληνες οινόφιλους για να συνοδέψουν τα σημαντικότερα πιάτα της ελληνικής κουζίνας, αλλά και εκλεπτυσμένες προτάσεις ιταλικής ή γαλλικής επίδρασης», λέει ο πρόεδρος της Σεμέλης. Ωστόσο, η πιο επιτυχημένη εμπορικά ετικέτα της εταιρείας και κορυφαία επιβεβαίωση της ποιότητας των κρασιών της είναι η Σεμέλη Μαντινεία Νασιάκος με πάρα πολλές διακρίσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

Στους δρόμους της Σεμέλης
Στη μυθολογία, η Σεμέλη ήταν η μητέρα του θεού Διόνυσου, που ήταν ο καρπός του κρυφού γάμου της με τον Δία και συνδέθηκε με τη λατρεία της γιορτής και του οίνου. Κόρη της Αρμονίας και του βασιλιά της Θήβας Κάδμου, η Σεμέλη έδωσε το μυθικό της όνομα μέχρι και σε αστεροειδή του ηλιακού μας συστήματος. Σήμερα το όνομά της συνδέεται με μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες οινοποιίες, η οποία από το 1979 που ιδρύθηκε στοχεύει στη δημιουργία υψηλής ποιότητας οίνων, κάτι που εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς και όταν επισκεφτεί το οινοποιείο της Σεμέλης Οινοποιητικής στη Νεμέα. Αν μάλιστα συνδυάσει την εμπειρία του με διαμονή σε έναν από τους 8 ξενώνες που διαθέτει το οινοποιείο, τότε οι εκπλήξεις που τον περιμένουν είναι πολλές. «H πρώτη είναι το μοναδικό τοπίο -αμπέλια, ελιές, κυπαρίσσια και μέσα στο πράσινο οι φούξια πινελιές από τις κουτσουπιές και οι κίτρινες των σπάρτων- και η απόλυτη ηρεμία. Οι επόμενες εκπλήξεις είναι η ξενάγηση σε ένα σύγχρονο και καθαρό οινοποιείο, τα πιάτα της ελληνικής κουζίνας που προσφέρουμε και κυρίως τα κρασιά που θα δοκιμάσει κανείς στη βεράντα με τη θέα που περιγράψαμε προηγουμένως. Θα μπορούσα να προσθέσω τη φιλικότητα των ανθρώπων μας εκεί», περιγράφει ο κ. Κουνελάκης.

info
Οινοποιείο Σεμέλη: Κούτσι Νεμέας, Κορινθία, Πελοπόννησος, τηλ. 27460 20360, 27460 20361, www.semeliwines.gr

Δημοφιλή στο Protothema.gr

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Μαθετε πρωτοι τα μυστικα του olivemagazine.gr