Ανηφορικό δρόμο φαίνεται ότι έχουν μπροστά τους τα ελληνικά οινοποιεία, λόγω κορωνοϊού, καθώς: ο κλάδος HORECA (ξενοδοχεία, εστιατόρια, catering) βρίσκεται επί σχεδόν ενάμιση μήνα σε πλήρη αδράνεια.

Ειδικότερα, λόγω του lockdown τα οινοποιεία έχουν χάσει τα βασικά σημεία πώλησης των κρασιών τους -απώλεια από την οποία επηρεάζονται κυρίως οι μικροί του κλάδου. Την ίδια στιγμή, οι οινοποιοί εκφράζουν την ανησυχία τους για το πώς θα λειτουργήσει στην πράξη η εστίαση -αλλά και τα ξενοδοχεία- το φετινό καλοκαίρι.

«Συνήθως είμαι παθολογικά αισιόδοξος, αλλά θεωρώ ότι έχουμε μπροστά μας ένα καλοκαίρι με πολλή αστάθεια, στη διάρκεια του οποίου δεν ξέρουμε τι μας ξημερώνει» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο οινοποιός Στέλιος Μπουτάρης, πρόεδρος της ένωσης οινοπαραγωγών «Οίνοι Βορείου Ελλάδος. «Από την αδράνεια στον κλάδο HORECA επηρεάζονται κυρίως τα μικρά οινοποιεία, που πραγματοποιούν μέχρι και το 90% των πωλήσεών τους σε εστιατόρια κτλ. Ευτυχώς που πολλά από αυτά είναι προσωπικές επιχειρήσεις, που σημαίνει ότι τα “τρέχουν” τα μέλη της οικογένειας και δεν χρειάζεται να πληρώνουν και προσωπικό», πρόσθεσε.

Ποια θα είναι λοιπόν η επόμενη ημέρα για τα οινοποιεία; «Έχουμε μπροστά μας έναν τρύγο, που δείχνει καλός, αλλά προς το τέλος του Ιουνίου θα πρέπει να εξετάσουμε και τα αποθέματά μας, για να δούμε πώς θα διαχειριστούμε τις γεμάτες αποθήκες. Οι αποθήκες μπορούν να αδειάσουν είτε με ενέργειες για να τονώσουμε ζήτηση, τουρισμό, εστιατόρια κτλ, είτε στις τρέχουσες συνθήκες με αυτό που λέμε “απόσταξη κρίσης”, το οποίο στην ουσία συνιστά απόσυρση ποσοτήτων κρασιού που περισσεύουν, για να γεμίσουν οι αποθήκες με τα καινούργια», εξηγεί.

Παράλληλα, σύμφωνα με τον κ. Μπουτάρη, ετοιμάζονται δύο μεγάλα προγράμματα για την αναζωπύρωση της ζήτησης του κρασιού, στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Τα προγράμματα είχαν προγραμματιστεί προ κρίσης, αλλά η πανδημία αναδεικνύει τη σημασία τους. Το πρώτο έχει να κάνει με το ελληνικό επώνυμο κρασί και την υποστήριξη της εκπαίδευσης των ανθρώπων της εστίασης. Το δεύτερο έχει να κάνει με τη δημιουργία καμπάνιας ψηφιακού μάρκετινγκ για την προβολή του ελληνικού κρασιού στο εξωτερικό, με ταυτόχρονη προβολή των επισκέψιμων οινοποιείων και σε συνεργασία με φορείς του τουρισμού, για να ανοίξει δίαυλος επικοινωνίας με τον ξένο καταναλωτή.

Πτώση 40%-50% στην αγορά τον Μάρτιο
Προς το παρόν, πάντως, το lockdown του κλάδου HORECA έχει αφήσει το «στίγμα» του στις πωλήσεις. «Στην Ελλάδα έχουμε έναν πελάτη, το δίκτυο διανομής μας, με τις πωλήσεις να γίνονται πάντα στις αρχές κάθε μήνα. Τον Μάρτιο λοιπόν, αρχίσαμε κανονικά. Παρ’ όλα αυτά, μετά τα μέσα του μήνα, που άρχισε το lockdown, επηρεάστηκε η εικόνα και έχουμε πτώση πωλήσεων (μέσα στην αγορά) της τάξης του 40%-50%. Τον δε Απρίλιο, οι πωλήσεις προς το δίκτυο διανομής είναι μηδενικές. Και στις εξαγωγές μας, που απευθύνονται στον κλάδο HORECA, οι πωλήσεις υπολειτουργούν, μια και πολύ λίγα κράτη έλαβαν διαφορετικά μέτρα από αυτά της ελληνικής Πολιτείας, οπότε εστιατόρια και ξενοδοχεία είναι σχεδόν παντού κλειστά. Είχαμε βέβαια δύο- τρεις αποστολές στη Βόρεια Αμερική και τη Γερμανία, που μας εξέπληξαν ευχάριστα, αλλά αυτός δεν είναι ο κανόνας», εξηγεί.

Δείτε επίσης:
Κορωνοϊός: Ανοίγουν εστιατόρια και καφέ την 1η Ιουνίου

Ιταλία – Κορωνοϊός: Πότε ανοίγουν εστιατόρια και μπαρ

Κορωνοϊός – Αμερική: Δραματικά τα αποτελέσματα έρευνας για την εστίαση