Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί επιλέξατε ένα συγκεκριμένο προϊόν και όχι κάποιο άλλο της ίδιας κατηγορίας; Όταν η τιμή δεν παίζει κάποιο σημαντικό ρόλο, ποιο είναι το επόμενο κριτήριο; Τι μας κάνει να απλώσουμε το χέρι προς το ράφι για να το αγγίξουμε; Τι ήταν αυτό που μας τράβηξε την προσοχή; Τα έντονα χρώματα, η παράξενη συσκευασία, δύο λέξεις, ένα σύμβολο. Η εικόνα δηλαδή. Όταν πρόκειται για αγορά ενός νέου τρόφιμου, αν δεν πρόκειται δηλαδή για κάποιο που ήδη έχουμε συνηθίσει να αγοράζουμε με κλειστά μάτια, έχουμε γίνει λίγο δύσπιστοι. Φυσικά, αυτό δεν είναι κακό -ειδικά αν διαβάζουμε τα συστατικά. Πιάνουμε το προϊόν στο χέρι μας, το επεξεργαζόμαστε, διαβάζουμε, το αφήνουμε πίσω και πιάνουμε κάποιο άλλο. Η εικόνα είναι ένα συναισθηματικό παιχνίδι. Branding λέγεται.

Η σημασία του «branding»
Σκοπός του branding είναι να εκφράσει με ξεκάθαρο τρόπο την προσωπικότητα του παραγωγού και μέσα από το όνομα, τη συσκευασία, τα χρώματα, τα υλικά να δημιουργηθεί την ταυτότητα του προϊόντος. Τα στοιχεία αυτά βοηθούν ώστε το τελικό προϊόν να ξεχωρίσει, να γίνει αναγνωρίσιμο, να διαφοροποιείται από τον ανταγωνισμό, να μένει στη μνήμη του καταναλωτή, και όχι μόνο να καταλήξει στο ταμείο αλλά το βλέμμα να το αναγνωρίζει και το μυαλό να το ξαναθυμάται σε κάθε ευκαιρία, ώστε η αγορά να επαναλαμβάνεται. Ειδικά στα τρόφιμα, υπάρχουν και άλλα στοιχεία, συμπληρωματικά στο branding. Αυτά είναι: η υπόσχεση της γεύσης και της ποιότητας, τα συστατικά και η θρεπτική αξία, η ιστορία και η ηθική του παραγωγού, η χρησιμότητα και οι πιστοποιήσεις.

Το Design αναδεικνύει το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο
Η ελιά είναι σύμβολο, γνωστό και καθιερωμένο από αρχαιοτάτων χρόνων. Το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο είναι τρόφιμο ανώτατης ποιότητας, με υψηλή θρεπτική αξία και αρκετά ευαίσθητο καθώς δεν πρέπει να έρχεται σε επαφή με το φως και το οξυγόνο. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν σημαντικές απαιτήσεις ως προς την τυποποίηση, τη συσκευασία και την αποθήκευση. Επομένως, πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά το σχεδιασμό και την παραγωγή. Ο σχεδιασμός της συσκευασίας εξαιρετικού παρθένου ελαιόλαδου αποτελεί ένα πολυπόθητο έργο για τους σχεδιαστές που έρχονται αντιμέτωποι με τις προκλήσεις του ανταγωνισμού και το τελικό προϊόν πρέπει να ξεχωρίζει στο ίδιο ράφι.

Η Ελλάδα ως ένας από τους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η ελιά ως σύμβολο πολιτισμού, οι απέραντοι ελαιώνες που χαρακτηρίζουν το ανάγλυφο της Ελλάδας, οι ισχυρισμοί υγείας των γηγενών ποικιλιών, η αναφορά στην Αρχαία Ελλάδα, αποτελούν στοιχεία που εμπνέουν και, εν τέλει προσδίδουν υπεραξίες. Σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες, φέτος η Ελλάδα κατέκτησε τη δεύτερη θέση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην παραγωγή ελαιόλαδου, με αρκετά ικανοποιητική τιμή παραγωγού. Την ίδια στιγμή, σε παγκόσμιο επίπεδο, ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και οι προκλήσεις έρχονται από περιοχές που μέχρι πρότινος δεν αποτελούσαν απειλή.

Η επική φούσκα της εντυπωσιακής φιάλης
Πριν 10 χρόνια, οι Έλληνες ελαιοπαραγωγοί σε συνεργασία με τους Έλληνες Designers έκαναν μία εντυπωσιακή προσπάθεια αναβάθμισης του ελαιολάδου. Σε μια μαζική κίνηση πρωτοπορίας, εντυπωσιασμού και διαφοροποίησης από την υπόλοιπη αγορά, κυκλοφόρησαν καινοτόμες ιδέες με ασυνήθιστα σχήματα φιαλών συνδυασμένα με ξύλινα, κεραμικά και χρυσές λεπτομέρειες.
Ωστόσο, οι πωλήσεις δεν πήγαν όπως τις είχαν προβλέψει, γιατί έκαναν ένα μοιραίο λάθος: Δεν έδωσαν βάση στην ανώτερη ποιότητα του περιεχομένου. Οι περισσότεροι, άλλωστε, παραγωγοί δεν είχαν μετρήσει τις δυνάμεις τους στις αγορές του εξωτερικού και χωρίς να γνωρίζουν, εκτέθηκαν, κάποιοι από αυτούς, ανεπανόρθωτα.

Το βάρος της ευθύνης έγειρε στις εκκεντρικές συσκευασίες που και αυτές, όπως αποδείχτηκε, είχαν πολλά τεχνικά ζητήματα, ανακριβείς ή ανύπαρκτες πληροφορίες που δημιούργησαν προβλήματα κατά τη διαδικασία των εξαγωγών και μηδενική επαναληψιμότητα των παραγγελιών. Το 2015, την εποχή των capital controls, είχε έρθει η ώρα του αναστοχασμού για τους ελαιοπαραγωγούς που ήρθαν αντιμέτωποι με τα ουσιαστικά προβλήματα του πρωτογενούς τομέα και είδαν τους κόπους, σε χρόνο και χρήμα, να καταλήγουν στο κενό. Επιβίωσαν μόνο όσοι παραγωγοί είχαν δώσει την ίδια αξία στην ποιότητα, μέσα και έξω. Δηλαδή, και στο design και στο περιεχόμενο, αποδεικνύοντας μάλιστα ότι η μία τέχνη δεν μπορεί να αναιρεί την άλλη. Αντίθετα, μπορεί να λειτουργεί συνδυαστικά. Ένα premium εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο, με ποιοτικές μετρήσεις μπορεί να δημιουργήσει υπεραξία αν αποτυπωθεί έξυπνα η ιστορία του σε μία περίτεχνη φιάλη με άρτια τυπογραφία.

Η προστιθέμενη αξία του Design στο εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο
Φτάνοντας στο 2023 και ενώ βγαίνουμε από την οικονομική κρίση, την πανδημία και τον πόλεμο της Ουκρανίας, παρατηρούμε τα πρώτα αποτελέσματα στην αναβάθμιση του πρωτογενούς τομέα και στη φροντίδα της γης. Πολλοί ελαιοπαραγωγοί συμμορφώνονται με τις ορθές πρακτικές, εκπαιδεύονται και πιστοποιούνται, εξοικειώνονται με τις γευσιγνωσίες και τυποποιούν με περισσότερη σοφία και με πιο επαγγελματική προσέγγιση. Την ίδια στιγμή, οι Έλληνες designers αναλαμβάνουν το branding εξαιρετικών παρθένων ελαιόλαδων, λαμβάνουν σημαντικές διακρίσεις και βραβεία σε εγχώριους και διεθνείς διαγωνισμούς. Η κεραμική τέχνη, η ξυλογλυπτική, η τυπογραφία, η ζωγραφική με ακουαρέλα, μολύβι ή κάρβουνο, αποτυπώνουν τις πιο δημιουργικές ιδέες και διεκδικούν μια ξεχωριστή σχέση εμπιστοσύνης στα τραπέζια των καταναλωτών. Εντός κι εκτός Ελλάδας.

Το αγγείο των Ολυμπιακών Αθλητών
Το σχέδιο του κεραμικού μπουκαλιού LADOLEA είναι εμπνευσμένο από τον «Αρύβαλλο», ένα αρχαίο κορινθιακό αγγείο (700 π.Χ.). Αυτό το δοχείο ήταν γνωστό για τη χρήση του από τους Ολυμπιακούς αθλητές, που κάλυπταν το σώμα τους με ελαιόλαδο πριν από τους αγώνες καθώς και από την αριστοκρατία της εποχής, για τη διατήρηση των πολύτιμων αιθέριων ελαίων και των αρωμάτων τους. Ένας κεραμοποιός δημιούργησε το πρωτότυπο σχέδιο και η διαδικασία κατασκευής πραγματοποιείται αποκλειστικά στο χέρι. Η αδιαφανής επιφάνεια εμποδίζει τη διείσδυση του φωτός, διατηρώντας το άρωμα και τη γεύση των ποικιλιών: Πατρινιά, Μεγαρίτικη και Κορωνέικη. Φροντίζοντας για τους καταναλωτές και το περιβάλλον, κάθε επαναχρησιμοποιήσιμο κεραμικό δοχείο συνοδεύεται από φελλό, ώστε να μπορεί να ξαναγεμίσει. Μάθετε περισσότερα στο www.ladolea.gr.

Συλλεκτικές κανάτες Κάθετης Γευσιγνωσίας
Η εταιρία PAMAKO ιδρύθηκε το 2014 από τον Ευτύχη Ανδρουλάκη. Το PAMAKO είναι ένα από τα λίγα εξαιρετικά παρθένα ελαιόλαδα παγκοσμίως που έχει πιστοποιημένο ισχυρισμό υγείας στην ετικέτα του, σύμφωνα με τον κανονισμό 432/2012 της ΕΕ. Στη συλλεκτική συσκευασία υπάρχουν τρεις φιάλες που αντιστοιχούν σε τρεις διαφορετικές περιόδους συγκομιδής, από διαφορετικό στάδιο ωρίμανσης του ελαιοκάρπου ποικιλίας Τσουνάτη, που καλλιεργείται σε ένα ενιαίο κτήμα. Στην κορυφή κάθε καπακιού, υπάρχει ένα γράμμα φτιαγμένο με πυρογραφία. P, M και K εμπνευσμένο από το εμπορικό όνομα PaMaKo. Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε στο www.pamako.gr.

Κεραμική Νεροκολοκύθα
Από τη Λακωνική γη έρχεται η Fiala. Πρόκειται για τη δημιουργία πήλινου χειροποίητου αγγείου που αναπαριστά τη Νεροκολοκύθα ή Φλασκιά. Ένα καλλιεργούμενο φυτό 10.000 ετών το οποίο αποξηραίνεται και χρησιμοποιείται ως πολυσκεύος μαγειρικής από τους προϊστορικούς χρόνους έως σήμερα. Στην Πελοπόννησο και ειδικότερα στην Λακωνία, χρησιμοποιούταν από την αρχαιότητα για την τοποθέτηση και την ανέλκυση του ελαιόλαδου στα πήλινα πιθάρια φύλαξης. Περιέχει 600ml εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο ψυχρής έκθλιψης, κορωνέικης ποικιλίας από ελαιώνες στην Λακωνία. Μπορείτε να το προμηθευτείτε από το www.elenianna.com.

Η Μπριγάδα των σεφ της Μαυρολιάς
Το όνομα Brigada είναι εμπνευσμένο από την τοποθεσία των ελαιώνων και του ελαιοτριβείου που βρίσκεται στο χωριό Ταξιάρχες της Ηλείας, καθώς και από τον ισπανικό όρο «Brigada», που αναφέρεται στο σύστημα ιεραρχίας των σεφ στην επαγγελματική κουζίνα. Το ανδρικό πρόσωπο με το ψηλό λευκό καπάκι θυμίζει τον σκούφο των μεγάλων σεφ. Η Μαυρολιά είναι μια σπάνια ποικιλία ελιάς, ιθαγενής του αρχαίου βασιλείου του Νέστορα η οποία καλλιεργείται στην περιοχή γύρω από το παλάτι του. Το «Black Label» είναι ένα φιλόδοξο εγχείρημα της Oliverse και της Brigada, με σκοπό την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης για τη μοναδική γεύση και άρωμα της Μαυρολιάς. Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε στη σελίδα τους στο Facebook.


Λαδικό με Σφραγίδα από Πρόσφορο με τον δίσκο του Παλαικάστρου
Η εταιρία ZIRO SITIA ασχολείται με την παραγωγή και τυποποίηση εξαιρετικού παρθένου ελαιόλαδου, από αιωνόβιες ελιές κορωνέϊκης ποικιλίας. Η πρώτη παραγωγή της χρονιάς (early harvest) μπαίνει σε αυτή την κομψή συσκευασία, το κωνικό σχήμα της οποίας θυμίζει το ανοξείδωτο σκεύος (λαδικό) που η γιαγιά και η μητέρα χρησιμοποιούσαν για τα καθημερινά μαγειρέματα της οικογένειας. Το ξύλινο πώμα κατασκευάζεται στο χέρι από́ ξυλογλύπτη και είναι εμπνευσμένο από την ξύλινη επιγραφή που σφραγίζει το πρόσφορο και το ψωμί της Θείας Ευχαριστίας. Το σχέδιό του απεικονίζει τον δίσκο του Παλαικάστρου που θεωρείται ο πρώτος υπολογιστής της ανθρωπότητας και πρόδρομος του Μηχανισμού́ των Αντικυθήρων, με τον οποίο οι Μινωΐτες υπολόγιζαν τις κινήσεις των πλανητών. Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε στο www.ziro.gr.

Με σύμβολα από τη Γραμμική Β
Το μονοποικιλιακό εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο LIA παράγεται από κορωνέϊκες ελιές στα Φιλιατρά της Μεσσηνίας. Το λευκό γυάλινο μπουκάλι σχεδιάστηκε ειδικά για να προστατεύει το περιεχόμενο από το φως. Στο σύνολό του αποτυπώνει το λαμπερό φως της Μεσσηνίας, ενώ τα σύμβολα του μπουκαλιού είναι εμπνευσμένα από τη Γραμμική Β, την πρώτη γραφή της ελληνικής γλώσσας που ανακαλύφθηκε σε πήλινες πλάκες στο μυκηναϊκό ανάκτορο του βασιλιά Νέστορα. Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε στο liaoliveoil.com.

Μινιατούρα Ντενεκέ
Ο πολυταξιδευμένος ντενεκές ελαιολάδου των 17Lt, με το χαρακτηριστικό μοτίβο των τετραγώνων, γίνεται πηγή έμπνευσης για τη νέα συσκευασία 100 ml εξαιρετικού παρθένου ελαιόλαδου. Τα αστέρια έχουν αντικατασταθεί με καρδιές και δίνουν μια σύγχρονη ματιά στον DeNeke. Πίσω από την έμπνευση της Elixir Flavours βρίσκονται δύο πρώην τραπεζικά στελέχη, η Ελένη Λαζαρίδου και ο Γιώργος Χαλβατζής, που για χρόνια βίωναν την επιχειρηματικότητα από ένα διαφορετικό μετερίζι, προτού αποφασίσουν να περάσουν …στην άλλη όχθη και να δημιουργήσουν κάτι δικό τους. Μάθετε περισσότερα στο elixirflavours.com.

Η ευλογία της Σπάρτης σε άσπρο και μαύρο
Με αυστηρές γραμμές και μονοσήμαντη τυπογραφία μαύρου-λευκού αποτυπώνεται η αδιαπραγμάτευτη ποιότητα της συγκομιδής και ελαιοποίησης του εξαιρετικού παρθένου ελαιολάδου ποικιλίας Αθηνολιά, που παράγεται στη Σπάρτη. Η «ευλογία της Σπάρτης» και η «περιορισμένη ποσότητα» τονίζονται με κόκκινο χρώμα, δίνοντας με αυτόν τον τρόπο έμφαση στα δύο δυνατά χαρακτηριστικά αυτού του προϊόντος που «είναι εμπλουτισμένο με αυθεντικό ελληνικό πνεύμα», όπως περιγράφει ο συντάκτης του διάσημου Harrods. Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε στο eulogiaproducts.com.

Το Κάστρο του Βαρώνου
Το Castello Del Barone “Collector’s edition” είναι ένα εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο που προέρχεται από τα γηραιότερα δέντρα των Ελαιώνων της εταιρείας Ranis. Η ηλικία κάποιων από αυτά ξεπερνάει τα 1200 έτη, καθιστώντας τα προγενέστερα της Βαρωνίας της Χαλανδρίτσας, αφετηρία της οποίας ήταν το 1209 μ.Χ. Η συλλεκτική εκδοχή είναι αφιερωμένη στον πρώτο Βαρώνο του πριγκηπάτου της Αχαΐας, Gui de la Trémoille. Η κατανάλωση του ελαιόλαδου που προερχόταν από αγουρωπές πράσινες ελιές της ποικιλίας Κουτσουρελιά, αποτελούσε αποκλειστικό προνόμιο των Ευγενών της τότε εποχής. Μάθετε περισσότερα στο ranis.com.gr.

Μια τυπική μέρα στη φάρμα
Οι συσκευασίες αυτών των εξαιρετικών παρθένων ελαιόλαδων είναι εμπνευσμένες από τα χρώματα των ελαιόδεντρων, των άγριων βοτάνων και των οπωροφόρων της οικογενειακής φάρμας Levantes. Πέντε ξεχωριστά χρώματα, δίνουν ζωντάνια στα τα 5 διαφορετικά blends που παράγονται από τις ποικιλίες Κορωνέικη, Μανάκι, Μεγαρίτικη, Αμφίσσης και Καλαμών. Κάθε ξεχωριστό χρώμα/blend απεικονίζει μία τις καθημερινές εργασίες, των ανθρώπων της φάρμας. Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε στο levantesfarm.gr.

Η ασπίδα του Ερωτόκριτου
Στον «Ερωτόκριτο», το σκουτάρι είναι η ασπίδα που προστατεύει τον ερωτευμένο νέο όταν πολεμάει για τα μάτια της αγαπημένης του Αρετούσας. Το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο «Σκουτάρι» παρομοιάζεται με την ασπίδα που προστατεύει την υγεία του ανθρώπου. Παράγεται με ελιές ποικιλίας Κορωνέικης, εμφιαλώνεται σε γυάλινο μπουκάλι με το χαρακτηριστικό χρώμα τερακότα που θυμίζει αρχαίο αγγείο και στη συσκευασία φέρει πιστοποιημένο χαρακτηρισμό υγείας στην ετικέτα του (σύμφωνα με τον Κανονισμό ΕΕ 432/2012). Μάθετε περισσότερα στο skoutarioliveoil.com.

Χορεύοντας Σάμπα στον ελαιώνα
Αυτό το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο «χορεύει» με τις λέξεις Σαμπαζιώτης ή Σάμπα όπως είναι το παρατσούκλι της οικογένειας και της ομόηχης λέξης του χορού Samba. Ο χορός και η εργασία της οικογένειας στον ελαιώνα, αποτέλεσαν τα καθοριστικά στοιχεία στη δημιουργία της ταυτότητας. H εικονογράφηση έχει επιρροές από την τεχνική του lino printing, με αναφορές από την αρχαία παράδοση της ελαιουργίας και τις μορφές των μελανόμορφων αγγείων, που αποτυπώνουν τη διαδικασία συγκομιδής με τη συμμετοχή της οικογένειας που χορεύει γύρω από μια ελιά, γιορτάζοντας την καλή σοδειά. Παράγεται από κορωνέικη ποικιλία, στον κατακίτρινο ήλιο της Κυπαρισσίας, στη Μεσσηνία. Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε στο www.sabasfamily.com.