Προέλευση, ποιότητα, παράδοση, περιβάλλον, πρόληψη, παραγωγή, πολιτισμός. Αυτά είναι τα 7 Π των γαστρονομικών τάσεων του 2023, με το περιβάλλον να είναι σταθερά, στο επίκεντρο. Είναι γεγονός ότι τόσο στη μαζική εστίαση, όσο και στα τυποποιημένα τρόφιμα παρατηρείται ένας άτυπος αγώνας των επαγγελματιών για την αναβίωση και τον εκσυγχρονισμό πρακτικών, συνταγών και εξοπλισμού με επιρροές από το παρελθόν. Ταυτόχρονα οι καταναλωτές γίνονται πιο προσεκτικοί και αναζητούν το ποιοτικό φαγητό, την οικολογική συσκευασία, την εντοπιότητα και δεν παύουν να εντυπωσιάζονται με τις εκκεντρικές ιδέες και τους παράξενους συνδυασμούς των αταίριαστων γεύσεων.

Τα social media διαμορφώνουν τις τάσεις
Περισσότερα από 600 εκατομμύρια προβολές έχει συγκεντρώσει το tiktok με την ψητή φέτα, καθιστώντας το #fetapasta παγκόσμιο trend και μάλιστα εν καιρώ πανδημίας. Η baked feta pasta είναι μια εξαιρετικά εύκολη, κρεμώδης σάλτσα ζυμαρικών που ψήνεται στο φούρνο, φτιαγμένη με ένα ολόκληρο κομμάτι τυρί φέτα, φωλιασμένο σε ζουμερά ντοματίνια, αρτυμένο με ελαιόλαδο, τσίλι και σκόρδο. Η ταχύτατη αναμετάδοσή του είχε δημιουργήσει προσωρινά προβλήματα στις αλυσίδες τροφοδοσίας, καθώς έμειναν για λίγες ημέρες με άδεια ράφια. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι προκάλεσε τους έφηβους, να μαγειρέψουν με ποιοτικά υλικά κάτι αληθινά εύκολο και γευστικό.

Ένα αντίστοιχο φαινόμενο προκάλεσαν τα #energybowls, δηλαδή τα μπολ που γεμίζονται με διάφορα δημητριακά, φρούτα, ξηρούς καρπούς και αλείμματα καρπών, δημιουργώντας ευφάνταστους γευστικούς συνδυασμούς, πλούσιους όχι μόνο σε θρεπτικά συστατικά και χρώματα αλλά και σε ινσταγκραμικά ποσταρίσματα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την ταχύτατη αύξηση στη ζήτηση – άρα και παραγωγή, αλειμμάτων όπως είναι το φιστικοβούτυρο, τα διάφορα προϊόντα με βάση τη βρώμη και φυσικά οι μπανάνες και τα κόκκινα μικρά φρούτα.

2023 γεύσεις, χρώματα και αρώματα
Υπάρχει ένα μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού που ανησυχεί ακόμη, εξαιτίας της πανδημίας, για τις επιπτώσεις στην υγεία του, γι’ αυτό και αναζητά θρεπτικές τροφές. Υπάρχει όμως και ένα άλλο μεγάλο ποσοστό που έχει αφήσει πίσω αυτές τις δύσκολες στιγμές και αναζητά κάτι νέο, ευφάνταστο, εντυπωσιακό και, σε κάθε περίπτωση, διαφορετικό από τα συνηθισμένα.

Οι καταναλωτές αναζητούν αγαπημένες, γνώριμες γεύσεις για να αισθανθούν ασφαλείς. Ωστόσο, δεν περνούν απαρατήρητα τα εντυπωσιακά χρώματα και οι παράξενοι συνδυασμοί. Ειδικά φέτος, περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά, αυτό το φαινόμενο της υγιεινής διατροφής και του εντυπωσιασμού δείχνει να πολλαπλασιάζεται γι’ αυτό και περιμένουμε να δούμε έναν πλουμιστό, θρεπτικό, γευστικό «αχταρμά».

Αγροοικολογία και προϊόντα φάρμας
Μετά από τον μακροχρόνιο εγκλεισμό της πανδημίας, η επαφή με τη φύση αποδείχτηκε ζωτικής σημασίας για τη ζωή μας γι αυτό θέλουμε να κυκλοφορούμε στους αγρούς, μας αρέσει να χαζεύουμε άνθη, να μιλάμε με καλλιεργητές, να παρατηρούμε τα ζώα, να μαζεύουμε τροφές από τα δέντρα και να τις απολαμβάνουμε στη σκιά τους. Οι εκδρομές σε ανοιχτές φάρμες, σε επισκέψιμα οινοποιεία καθώς και οι γευστικές δοκιμές ελαιολάδων στους αγρούς, πρόκειται να μας απασχολήσουν σημαντικά στο άμεσο μέλλον. Η αγορά φρέσκων ή μεταποιημένων ζαρζαβατικών απευθείας από τον αγρό που επισκεφθήκαμε, έρχεται στο προσκήνιο και οι πλατφόρμες διανομής τροφίμων είναι ήδη έτοιμες. Επισκεφθείτε το δίκτυο www.openfarm.gr για να προγραμματίσετε την επόμενη αγροοικολογική εμπειρία και να προμηθευτείτε τρόφιμα μικρών παραγωγών.

Κονσερβοποιημένα ψάρια
Πρόκειται για ένα trend που έρχεται με σαρωτική μανία από το tiktok και όπως όλα δείχνουν θα μείνει για καιρό διότι μας ταιριάζει, το γνωρίζουμε και αισθανόμαστε περήφανοι γι’ αυτό. Η κονσερβοποίηση των ψαριών όπως είναι ο γαύρος, η σαρδέλα, ο τόνος κ.ά. υπήρχαν πάντοτε στο μεσογειακό μας ταπεραμέντο και είναι αναπόσπαστο κομμάτι της διατροφικής μας συνήθειας.
Ψάρια κονσέρβας και ψάρια σε φακελάκι προτείνει η Trata, μία από τις παλαιότερες ελληνικές μπράντες που αγαπάμε να βρίσκουμε στα ντουλάπια μας. Σύμφωνα με το νέο trend, προτείνεται το σερβίρισμα απευθείας από την κονσέρβα – αφαιρώντας μόνο το καπάκι ή πάνω σε ένα ξύλο κοπής όπως θα σερβίραμε τα τυριά. Τις κονσέρβες Trata θα τις βρείτε σε όλα τα supermarket.

Μη αλκοολούχα ποτά
Σύμφωνα με έρευνες, το 2022 τα μη αλκοολούχα κοκτέιλ σημείωσαν αύξηση 59% στις προτιμήσεις των καταναλωτών και μάλιστα είναι εξίσου δημοφιλή τόσο σε νεαρές όσο και σε μεγαλύτερες ηλικίες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα mocktails να αποκτούν ξεχωριστή κατηγορία στα bar και στα ράφια των αγορών. Φρέσκα ή κατεψυγμένα φρούτα όπως π.χ. φράουλα, ανανάς, μάνγκο, λεμόνι κ.ά. καθώς και συνδυασμοί μπαχαρικών και βοτάνων αναμειγνύονται με σόδα, κομπούχα, υποκατάστατα μπίρας κ.ά. και δημιουργούν δροσερά, θρεπτικά και γευστικά κοκτέιλ που δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τα αντίστοιχα αλκοολούχα. Η εταιρία ROOTS αναδεικνύει τις ρίζες των αρχαίων βοτανικών αφεψημάτων, χρησιμοποιεί μεσογειακά́ βότανα όπως είναι η αρτεμισία, το θυμάρι κ.α. και με τη διαδικασία της αντίστροφης όσμωσης επαναπροσδιορίζει το βερμούτ ως ένα μη αλκοολούχο απεριτίφ. Οι δύο εκφράσεις ROOTS DIVINO, το Bianco και το Rosso, σερβίρονται με πάγο και λάιμ ή χρησιμοποιούνται ως βάση σε μη αλκοολούχα spritz. (www.backtotherootsproject.com)

Μια πίτα, μα ποια πίτα;
Ταχύτατα αναπτυσσόμενο trend το #zerowaste, δηλαδή η μειωμένη έως και μηδενική σπατάλη τροφίμων, ανεβάζει σε υψηλά επίπεδα τις προτιμήσεις των καταναλωτών για γεμιστές ζύμες και μας οδηγεί στα δικά μας γνώριμα γευστικά μονοπάτια. Νόστιμες ζύμες με προζύμι, με φύλλο αέρα, με μαγιά, με βούτυρο, με εναλλακτικά άλευρα, επηρεασμένες από διάφορους πολιτισμούς και συνδυασμένες με γεμίσεις από τον ελληνικό πλούτο, δημιουργούν ένα μείγμα που περικλείει όλα τα ποιοτικά χαρακτηριστικά όπως της θρεπτικής αξίας, της εντοπιότητας, της εποχικότητας, της ευκολίας στη χρήση και ναι, της παγκοσμιοποίησης. Όλα σε μία πίτα. Η εταιρία Castello αναβαθμίζει τα κατεψυγμένα προϊόντα, παράγοντας με χειροποίητο τρόπο και με εκλεκτά υλικά, νέας γενιάς ζύμες όπως είναι η πίτσα με γραβιέρα Κρήτης, ντομάτα και pesto φρέσκου βασιλικού, η vegan πίτσα με μπριάμ λαχανικών κ.ά. Αναζητήστε τις στα σουπερμάρκετ Σκλαβενίτης.

Newstalgia – New & Nostalgia – Νεοσταλγία
Είναι φορές που θέλουμε να επιστρέψουμε στα παλιά, όμως, στην πραγματικότητα γνωρίζουμε ότι αυτό δεν είναι εφικτό. Η τάση λέγεται #newstalgia και προέρχεται από το συνδυασμό των λέξεων new (νέο) και nostalgia (νοσταλγία), τολμώντας να την πούμε στα ελληνικά: «νεοσταλγία». Επιθυμούμε τις νοσταλγικές γεύσεις, όμως προτιμάμε αυτές που περιέχουν λιγότερη ζάχαρη, ή εναλλακτικά άλευρα, πιθανόν με λιγότερα συστατικά, χωρίς όμως να διαπραγματευόμαστε τη γεύση. Τα μπισκότα Παπαδοπούλου, αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι στις ζωές μας και στις αγαπημένες λιχουδιές μικρών και μεγάλων. Ειδικά τα πουράκια caprice, έχουν ξεχωριστή θέση στις καρδιές μας κι ας μην έχουμε μάθει ποτέ πώς να βγάζουμε το πρώτο πουράκι από το κυλινδρικό κουτάκι. Σεβόμενη τις προτιμήσεις των καταναλωτών, η εταιρία Παπαδοπούλου, λανσάρει στην αγορά τα πουράκια caprice με 30% λιγότερη ζάχαρη. Αναζητήστε τα σε όλα τα σουπερμάρκετ.

Κάντε το όπως οι vegan – Veganize it!
Η, μέχρι πρότινος, ταχύτατα αυξανόμενη τάση, έχει εδραιωθεί και είναι μέρος του καθημερινού τρόπου διατροφής. Στα ράφια των υπεραγορών πλέον, τα τρόφιμα με βάση τα φυτά (plant-based) είναι μοντέρνα, έξυπνα, κοινωνικά υπεύθυνα και προσφέρουν σειρές με plant-based γάλατα από αμύγδαλα, βρώμη, κάσιους και σόγια τοποθετημένα στο ίδιο ράφι με τα αγελαδινά και τα κατσικίσια γάλατα. Οι ποικιλίες τόφου αφθονούν, όπως και τα μη γαλακτοκομικά παγωτά, τα εναλλακτικά τυριά και άλλα προϊόντα χωρίς γαλακτοκομικά, όπως είναι το γιαούρτι, η κρέμα γάλακτος και τα αλείμματα τυριού. Η εταιρία Mega Yeeros, με μεγάλη τεχνογνωσία στην παραγωγή προψημένου γύρου, σουβλακιών κα κρεατοσκευασμάτων, λανσάρει τη meatless εκδοχή των προϊόντων της που έχει υψηλά ποσοστά πρωτεΐνης και νοστιμιάς. Ο Mega Meatless Yeeros έχει βάση το ρεβίθι, ψήνεται με τον παραδοσιακό τρόπο και ανταγωνίζεται σε γεύση τον κλασικό, αναδεικνύοντας την αξία του υγιεινού τρόπου ζωής. Θα τον βρείτε σε όλα τα σουπερμάρκετ.

Ζυμούμενα τρόφιμα και ποτά – Fermented Food and Drink
Οι μετρήσεις δείχνουν ότι κάθε χρόνο παρουσιάζεται σταθερά, αύξηση 7% για τα ζυμούμενα τρόφιμα και ποτά και αυτή η αύξηση προβλέπεται να συνεχίσει την ανοδική της πορεία την επόμενη πενταετία. Οι ασιατικές τεχνικές, μπερδεύονται με τις ευρωπαϊκές και δημιουργούν συνεχώς καινοτόμα τρόφιμα, τα περισσότερα από αυτά με ισχυρισμούς υγείας. Στην αγορά βρίσκουμε μεγάλη ποικιλία τροφίμων και ποτών που έχουν υποστεί ζύμωση, όπως είναι τα τουρσιά λαχανικών, το κεφίρ, το miso, το kimchi, η combucha κ.ά. Το ΚΕΦΙΡ ΥΓΙΕΙΑ ανήκει στα ζυμούμενα γαλακτοκομικά και είναι εξαιρετική επιλογή ποιοτικής διατροφής. Παράγεται από φρέσκο ελληνικό γάλα με φυσική ζύμωση, είναι πλούσιο σε βακτήρια, αρκετά πηχτό με πλούσια υφή και υπέροχη γεύση φουντουκιού με γλύκα από στέβια. Θα τα βρείτε στα σουπερμάρκετ Μασούτης.

GLOCAL – Παγκοσμιοποίηση και εντοπιότητα
Οι παραδοσιακές κουζίνες του κόσμου, αναδεικνύουν τους ξεχωριστούς πολιτισμούς μέσω του φαγητού και αφορούν ιστορικές, οικογενειακές συνταγές που έχουν περάσει από γενιά σε γενιά. Είναι φτιαγμένες με παλιομοδίτικες τεχνικές, εργαλεία και υλικά βάσει της εποχικότητας και των τοπικών καλλιεργειών. Ο όρος “glocal” δηλώνει ότι στη σύγχρονη εποχή είναι δύσκολο να βρει κανείς τρόφιμα που να μην επηρεάζονται με κάποιο τρόπο από την παγκοσμιοποίηση (Global) και από την εντοπιότητα (Local). Ουσιαστικά ο όρος Glocal περιλαμβάνει την ενοποίηση των παγκόσμιων εξαγωγών με τις τοπικές παραγωγές οι οποίες δημιουργούν φαινόμενα που συνδυάζουν το παγκόσμιο και το τοπικό στοιχείο χωρίς πολλές μετακινήσεις. Η Οικογένεια Μπέκα, με μακρόχρονη εμπειρία στην παραγωγή βουβαλίσιων γαλακτοκομικών προϊόντων παράγει την εξαιρετικής ποιότητας Mozza Greca και δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από την ιταλική. Μπορείτε να την παραγγείλετε από το www.gisparadosi.gr.

Κατσικίσια προϊόντα
Οι ευθύνες που έχουν χρεωθεί οι αγελάδες έδωσαν χώρο στην παραγωγή και επεξεργασία κατσικίσιων γαλακτοκομικών προϊόντων. Η ζήτηση του κατσικίσιου γάλακτος και τυριού, παρουσιάζει σταθερές τάσεις ανάπτυξης καθώς οι καταναλωτές γνωρίζουν τις υψηλότερες πρωτεΐνες και τα χαμηλότερα επίπεδα χοληστερόλης που περιέχονται. Το κατσικίσιο γάλα θεωρείται φυσική πηγή θρεπτικών συστατικών, εναλλακτική του αγελαδινού γάλακτος, και είναι εύπεπτη, με χαρακτηριστική υπόξινη γεύση. Ήδη στην ελληνική αγορά παρουσιάζονται εναλλακτικές προτάσεις για κατσικίσια γάλατα, για κατσικίσια τυριά με ντελικάτους συνδυασμούς ενώ το καλοκαίρι που πέρασε κυκλοφόρησαν τα πρώτα παγωτά με κατσικίσιο γάλα. Το κατσικίσιο γάλα με κακάο της γαλακτοβιομηχανίας ΟΛΥΜΠΟΣ παράγεται με ημιαποβουτυρωμένο κατσικίσιο γάλα, περιέχει φρουκτόζη και κακάο με πιστοποίηση Rainforest Alliance. Παρότι έχει σχεδιαστεί για παιδιά, έχει ένα μικρό αλλά φανατικό κοινό μεγαλύτερων ηλικιών. Θα το βρείτε στα σουπερμάρκετ ΑΒ Βασιλόπουλος.

Βιολειτουργικά τρόφιμα – Clean label
Τα βιολειτουργικά προϊόντα πρόκειται να μας απασχολούν ολοένα και περισσότερο, καθώς πέρα από την αδιαπραγμάτευτη γεύση και ποιότητα, κάνουν καλό στην υγεία. Πρόκειται για τρόφιμα καθαρής ετικέτας (clean label), που περιέχουν προϊόντα μέλισσας όπως είναι η γύρη και ο βασιλικός πολτός, τα εκχυλίσματα των φαρμακευτικών φυτών και, συχνά, είναι εμπλουτισμένα με βιταμίνες, μέταλλα και πρωτεΐνες. Η εταιρία ΒΙΟΛΟΓΟΣ έχει έδρα στην Τήνο και παράγει, μεταξύ άλλων, την ελληνική αιγοπρόβεια πρωτεΐνη ορού γάλακτος από 100% ελληνικό γάλα αιγοπροβάτων ελεύθερης βοσκής. Έχει περιεκτικότητα 82% σε καθαρή πρωτεΐνη, είναι εξαιρετικής ποιότητας και παράγεται σε ήπιες συνθήκες με τη μέθοδο της υπερδιήθησης. Πρόκειται για μια πλούσια πηγή αμινοξέων, είναι εξαιρετικά εύπεπτη και αφομοιώνεται γρήγορα από τον οργανισμό ικανοποιώντας το αίσθημα της πείνας. Μπορεί να συνδυαστεί με όλα τα φρούτα και να προστεθεί σε διάφορα smoothies. (www.bio-logos.com)