«Να παραγγείλουμε;» αυτή είναι μία πολύ συνηθισμένη φράση που ακούγεται όταν μαζευτεί μία παρέα σε ένα σπίτι ή μήπως όχι; Ας το δούμε λίγο πιο αναλυτικά. Σίγουρα, Σάββατο βράδυ μία παρέα είναι πολύ πιθανόν να παραγγείλει φαγητό, ωστόσο σήμερα το delivery δεν είναι μόνο αυτό. Τα τελευταία χρόνια υπάρχει ένας διαφορετικός τρόπος σκέψης γύρω από αυτό το θέμα, καθώς για πολλούς έχει γίνει πια μέρος της καθημερινότητάς τους.

Μάλιστα, από το περασμένο Δεκέμβριο είχαμε, ήδη, γράψει πως το delivery και τα take away γεύματα είναι στις διατροφικές τάσεις του 2022. Σήμερα, συναντάμε και έναν άλλο όρο, τον λεγόμενο «ghost kitchen», που περιλαμβάνει μαγαζιά εστίασης που ετοιμάζουν φαγητό αποκλειστικά για παράδοση, ενώ μπορεί να υπάρχει και η υπηρεσία take away.

Γιατί, όμως ο Έλληνας αλλάζει συνήθειες, γιατί παραγγέλνει και δε μαγειρεύει; Για να απαντήσουμε στο ερώτημα, ζητήσαμε από 3 ανθρώπους, με διαφορετικά επαγγέλματα και ηλικίες, που παραγγέλνουν σχεδόν καθημερινά, να μας δώσουν τη δική τους οπτική. Ας τα πάρουμε όμως από την αρχή.

Μαγειρεία στη γειτονιά
Σκεπτόμενοι, τα ελληνικά δεδομένα θα μπορούσαμε να μεταφράσουμε το «ghost kitchen» ως μαγειρείο, όπου μπορεί κάποιος να βρει κλασικά μαμαδίστικα πιάτα, κοινώς σπιτικό φαγητό, όπως το αγαπημένο παστίτσιο. Είναι σίγουρο, πως αν ρίξετε μια προσεκτική ματιά στην περιοχή που μένετε, θα δείτε πως το τελευταίο διάστημα έχουν ανοίξει νέα μαγειρεία. Επίσης, δεν είναι καθόλου τυχαία η χρονική στιγμή που έχουν ξεκινήσει να ανθίζουν, καθώς διανύουμε μία μετά lockdown περίοδο, που σημαίνει αφενός πως η συνήθεια του online παραμένει αλλά και ότι αφετέρου υπάρχει η επιθυμία για καλό φαγητό.

Μιλάμε δηλαδή για έναν νέο τρόπο σκέψης που αφορά μια γενικότερη αλλαγή στο τρόπο διαβίωσης. Αυτό επιβεβαιώνεται και από την έρευνα που πραγματοποίησε o Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A) σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών αγοράς Truberries, σχετικά με το τι ψωνίζουν περισσότεροι οι Έλληνες online, όπου αναφέρεται ότι σχεδόν 1 στις 2 online αγορές (48%) αφορά delivery φαγητού ή καφέ.

Τι μας είπαν
Συζητώντας με 3 διαφορετικά πρόσωπα που επιλέγουν το online food συμπεράναμε ότι αυτού του είδους μαγαζιά συγκεντρώνουν μια σειρά από θετικά χαρακτηριστικά: 1) ποιοτικό φαγητό σε καθημερινή βάση 2) χαμηλό σχετικά κόστος 3) διευκόλυνση στην καθημερινότητα 4) διεύρυνση της γευστικής παλέτας.

Κωνσταντίνος, 32
Ο Κωνσταντίνος είναι 32 ετών, ζει μόνος του και η δουλειά του είναι πολύ απαιτητική. Έτσι μέσα στην ημέρα εργάζεται πολλές ώρες και συνήθως σχολάει 8 το απόγευμα. Όπως λέει, δεν προλαβαίνει να πάει καν στο σούπερ μάρκετ, άρα πολύ περισσότερο να βρει χρόνο να μαγειρέψει, αφού στον ελεύθερο χρόνο του θα προτιμήσει να κάνει κάποια δραστηριότητα. «Δε προλαβαίνω να μαγειρέψω και αυτό ήταν για εμένα ένα μόνιμο άγχος, αφού θέλω να τρώω ποιοτικό φαγητό. Κάπως έτσι, ξεκίνησα να πηγαίνω στο μαγειρείο της γειτονιάς μου και έτσι έχω πια τη δυνατότητα να έχω σπιτικά γεύματα σε καθημερινή βάση. Συνήθως παραγγέλνω κλασικά πιάτα. Επίσης, οικονομικά δεν και τόσο ακριβό «άθλημα», ειδικά αν μένεις μόνος».

Γιώργος, 38
Ο Γιώργος ανήκει και εκείνος στην κατηγορία εκείνων που δουλεύουν πολύ και που η καθημερινότητά τους είναι πολύ έντονη και σε γρήγορους ρυθμούς. Όπως λέει: «Δουλεύω όλη την ημέρα και δε μου μένει χρόνος να ασχοληθώ με το φαγητό, εξάλλου δεν ξέρω να μαγειρεύω πολύ καλά και έτσι είναι και κάπως πρακτικό το ζήτημα. Οι επιλογές μου στις οnline παραγγελίες δεν περιορίζονται στο junk food, μου αρέσει πολύ να ανακαλύπτω και άλλες κουζίνες, για παράδειγμα κάπως έτσι έμαθα και αγάπησα το κινέζικο. Για να γίνω πιο συγκεκριμένος, με το να παραγγέλνω  πέρα από τη διευκόλυνση με τα έτοιμα γεύματα μπόρεσα να δοκιμάσω και νέες γεύσεις, αφού όλες οι «κουζίνες» ήταν μαζεμένες σε μία οθόνη, έτσι απλά! Επίσης, το delivery δε κοστίζει ιδιαίτερα, καθώς υπάρχουν και οικονομικές προτάσεις. Ωστόσο, πιστεύω πως έχει φτάσει η ώρα να μάθω να μαγειρεύω», σχολίασε γελώντας.

Μαρία, 45
Η Μαρία είναι παντρεμένη εδώ και μια δεκαετία και είναι εργαζόμενη μητέρα. Η Μαρία παραγγέλνει φαγητό 4-5 φορές την εβδομάδα και όπως λέει αυτό είναι μία τεράστια διευκόλυνση για τη ζωή της. «Δεν παραγγέλνω μόνο φαγητό, ψωνίζω και τα τρόφιμα για το σπίτι. Η συνήθεια του delivery έχει αλλάξει στις μέρες μας, καθώς υπάρχουν πια και υγιεινές επιλογές ακόμη και για εμάς τις μητέρες και έτσι μπορούμε να προσφέρουμε κάτι ποιοτικό στα παιδιά μας. Μέσα από τις γνωστές πλατφόρμες online food έχεις τη δυνατότητα να παραγγείλεις και από γνωστά εστιατόρια, αλλά και να βρεις vegan και διαιτητικές επιλογές σε περίπτωση που κάποιος προσέχει το τι τρώει. Επίσης, έχοντας τη δυνατότητα να παραγγείλεις και από μακρινές αποστάσεις, δίνεται η ευκαιρία να γνωρίσεις και νέες γεύσεις».

Διαβάστε ακόμη: 

Είναι το babka ο διάδοχος του cinnamon roll;

Έρευνα: To 68% των Ελλήνων καταναλωτών επιλέγει φιλικά προς το περιβάλλον είδη

To Dirty Shirley θα είναι το cocktail του φετινού καλοκαιριού