Μπορεί να έχετε ακούσει τον όρο pescatarian, ή ακόμα πιο σπάνια, το «ιχθυοχορτοφάγος» και να μη γνωρίζετε ακριβώς τι συμπεριλαμβάνει αυτή η διατροφή. Επίσης, μπορεί να θέλετε να την ακολουθήσετε αλλά να μην είστε σίγουροι ποιες τροφές περιλαμβάνει και ποιες όχι.

Pescatarian, λοιπόν, ονομάζεται εκείνος που καταναλώνει ψάρια, θαλασσινά και οστρακοειδή, αλλά όχι κρέας και πουλερικά. Σε αντίθεση με τους vegetarians που έχουν αποκλείσει από τη διατροφή τους το κρέας, το ψάρι και τα θαλασσινά, ένας ιχθυοχορτοφάγος έχει αποκλείσει μόνο το κρέας.

Ο όρος pescatarian
Στα ελληνικά μεταφράζεται ως ιχθυοτροφάγος, ενώ ο αγγλικός όρος προέρχεται από το ιταλικό «pesce» που σημαίνει «ψάρι» και μπορεί να το ακούσετε ως pescatarian ή pescetarian. Ο όρος συστήθηκε για πρώτη φορά στις αρχές του 1990 που οι λέξεις pesce και vegetarian ενώθηκαν και δημιούργησαν το pescatarian. Ωστόσο, στην ιατρική βιβλιογραφία αναφέρεται ως pesco -vegetarian.

Οι πρώτες αναφορές στην ιστορία έρχονται ήδη από την αρχαία Ελλάδα. Επίσης, υπάρχουν αναφορές από την Ασία κατά τη διάρκεια του 2ου αιώνα, ενώ στον Ευρωπαϊκό Μεσαίωνα ορισμένοι μοναχοί επέλεγαν να μην τρώνε κρέας αλλά να καταναλώνουν ψάρια. Έτσι, μπορεί ως όρος να δημιουργήθηκε σχετικά πρόσφατα, όμως η κατανάλωση ψαριού αντί κρέατος, είναι μία πρακτική που ακολουθούνταν από τα αρχαία χρόνια.

Στη σύγχρονη εποχή, οι περισσότεροι pescatarians επιθυμούν να βγάλουν τελείως το κρέας από τη διατροφή τους, όμως τους αρέσουν πολύ περισσότερο το ψάρι και τα θαλασσινά και έτσι, επιλέγουν να συνεχίσουν να τα καταναλώνουν. Εκτός όμως από τον γευστικό παράγοντα, άλλοι pescatarians επιλέγουν να τα καταναλώνουν ώστε να παίρνουν τα θρεπτικά οφέλη τους.

H διατροφή ενός pescatarian
Οι pescatarians ακολουθούν μία vegetarian διατροφή, κατά βάση, τρώγοντας όμως θαλασσινά, ψάρια και οστρακοειδή και δεν καταναλώνουν κρέας, πουλερικά, κυνήγι κλπ. Η διατροφή τους έχει ως βάση τα όσπρια, τα λαχανικά, τα φρούτα, τους ξηρούς καρπούς, τα σιτηρά, τα οστρακοειδή, τα θαλασσινά και τα ψάρια. Συνήθως καταναλώνουν και ζωικά παράγωγα όπως τα γαλακτοκομικά και τα αυγά.

Τα οφέλη για τον οργανισμό
Μία διατροφή που έχει ως βάση της τα παραπάνω και έχει απομακρύνει τα κορεσμένα λιπαρά και τις ζωικές τοξίνες, θεωρείται ως μία υγιεινή διατροφή. Η μείωση της κατανάλωσης κρέατος και ζωικών ωφελεί τον οργανισμό, ενώ τρώγοντας ψάρια και θαλασσινά προσλαμβάνετε μέταλλα, βιταμίνες, Ω-3 λιπαρά και ζωική πρωτεΐνη. Ωστόσο, είναι σημαντικό να μειώσετε και την κατανάλωση τηγανητών και επεξεργασμένων τροφίμων.

Μπορεί ένας pescetarian να θεωρηθεί πως ακολουθεί μία vegetarian διατροφή;
Η απάντηση είναι όχι. Κάποιος που ακολουθεί μία vegetarian διατροφή απέχει από κρέας, πουλερικά, ψάρι και θαλασσινά, σε αντίθεση με έναν pescatarian, οπότε δεν μπορεί να θεωρηθεί πως ακολουθεί ένα είδος vegetarian διατροφής. Ωστόσο, αυτές οι «ταμπέλες» είναι κυρίως προσωπικές και το γεγονός είναι πως αν δηλώσετε πως ακολουθείτε μία semi-vegetarian, pescatarian ή flexitarian διατροφή, θα ακολουθήσουν αρκετές ερωτήσεις σχετικά με τη διατροφή σας.

Το άρθρο της εβδομάδας